Inschrijving waterschapsverkiezingen staat open
Belangengroeperingen die deel willen nemen aan de waterschapsverkiezingen kunnen zich tot 4 augustus 2008 bij het stembureau van het waterschap laten registreren. De kandidaatstelling vindt plaats op 16 september 2008.
Belangengroeperingen die aan de waterschapsverkiezingen willen deelnemen moeten hun aanduiding laten registreren bij de waterschappen.
Van 13 tot en met 25 november 2008 houden alle waterschappen in Nederland verkiezingen voor nieuwe waterschapsbesturen. De waterschappen organiseren de verkiezingen voor het eerst samen en gelijktijdig.
De zetels van de algemeen besturen zijn verdeeld over vier categorieën van belanghebbenden:
• ingezetenen;
• eigenaren van ongebouwde onroerende zaken, niet zijnde natuurterreinen;
• eigenaren van natuurterreinen;
• eigenaren van bedrijfsgebouwen.
Verkiezingen worden gehouden voor de eerste categorie, de ingezetenen. De vertegenwoordigers van de overige drie categorieën worden aangewezen door verschillende organisaties zoals de Kamer van Koophandel, LTO (Land- en Tuinbouworganisatie Nederland) en het Bosschap.
Lijstenstelsel
Bij de waterschapsverkiezingen is het kiezen via het personenstelsel afgeschaft. Er wordt gestemd via het lijstenstelsel. Belangengroeperingen (verenigingen of stichtingen met volledige rechtsbevoegdheid) kunnen zich laten registreren en kandidaatstellen bij het stembureau van het betreffende waterschap. Het stembureau van ieder waterschap doet de registratie, kandidaatstelling en vaststelling van de uitslag.
Waterschapsverkiezingen vallen niet onder het bereik van de Kieswet. De Kiesraad heeft dan ook geen wettelijke taak bij de waterschapsverkiezingen. De op grond van de Kieswet bij de provincies, gemeenten of de Kiesraad geregistreerde aanduidingen van politieke groeperingen werken niet door naar de waterschapsverkiezingen. Om deel te kunnen nemen aan waterschapsverkiezingen is dus een aparte registratie nodig.
De uitslag van de waterschapsverkiezingen wordt op 2 december 2008 definitief vastgesteld.