Oproep adresgegevens gemeenten voor OSV

Verkiezingen voor het Europees Parlement komen snel dichterbij. Dit roept bij gemeentes vragen op over de stand van zaken met betrekking tot de Ondersteunende Sofware Verkiezingsproces (OSV). Gemeentes worden in verband hiermee opgeroepen naam en adresgegevens van een contactpersoon voor OSV door te geven aan de Kiesraad vóór 15 maart 2009. Ook zijn er veel praktische vragen over de software. Op welke programma's kan de software draaien? Wanneer worden regionale bijeenkomsten georganiseerd ter demonstratie van de software? Waar voorziet de sofware precies in? Wanneer wordt een en ander aangeleverd? Op deze en andere prangende vragen vindt u hier meer informatie.

Beeld: ©Kiesraad

OSV ondersteunt zowel de kandidaatstelling als de berekening en vaststelling van de verkiezingsuitslag. Alle gemeenten in Nederland ontvangen in de tweede helft van mei 2009 (kosteloos) van de Kiesraad het programma (programma 4) dat nodig is voor het samenvoegen van de stemtotalen van de Europese verkiezingen, per post op cd-rom. Dit programma is dan zowel door de Kiesraad zelf getest als door een onafhankelijke testinstantie (conform een eis van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en hoeft dus niet meer door de gemeenten getest te worden. Bovendien geeft de leverancier van OSV, IVU Traffic Technologies AG, een verklaring af dat het programma virusvrij is.

Machine Test Programma

Begin april ontvangen alle gemeenten, eveneens per post op cd-rom, wederom kosteloos van de Kiesraad het MTP. MTP staat voor Machine Test Programma en kent drie functies. Allereerst wordt met deze cd-rom de computerapparatuur van de gemeente getest (voldoet deze omgeving aan de vereisten voor deze software (voor de vereisten, zie onder). Vervolgens komt er met deze cd-rom een registratie van de gegevens van de gemeente tot stand. Zowel de gegevens van de netwerkomgeving als die van de gemeente zelf zijn van belang op het moment dat de gemeente een beroep zal doen op de helpdesk. Tot slot zal de gemeente via deze cd-rom uitgenodigd worden om een helpdeskcontract af te sluiten.

Oproep adres en contactgegevens

Belangrijk! Om er voor te zorgen dat beide cd-rom's tijdig bij de juiste persoon van iedere gemeente terecht komen, is het belangrijk dat de Kiesraad beschikt over de juiste adres- en contactgegevens. Hierbij de oproep om vóór 23 maart aanstaande via kiesraad@kiesraad.nl de volgende gegevens door te geven:
• naam en adres van de gemeente,
• naam, emailadres en direct telefoonnummer van de contactpersoon.
Met contactpersoon wordt bedoeld degene die zich binnen de gemeente inhoudelijk met de organisatie van de verkiezingen bezighoudt, dus niet iemand van de afdeling ICT.

Verstrekken software

Helaas lukt het, gelet op de verschillende werkzaamheden die nog verricht moeten worden voor de ontwikkeling en het testen, niet om de software eerder aan de gemeenten te verstrekken dan in de tweede helft van mei. Des te belangrijker is het om alle gemeenten voor die tijd te informeren over de werking van OSV. Dit gebeurt in ieder geval via regionale bijeenkomsten en de helpdesk (zie onder).

Regionale bijeenkomsten

Er worden regionale bijeenkomsten georganiseerd waarop OSV uitgebreid gedemonstreerd zal worden. Deze bijeenkomsten zijn op 11, 15 en 19 mei aanstaande en duren steeds één dagdeel. Per gemeente kunnen maximaal 2 medewerkers de bijeenkomst bijwonen. Binnenkort verschijnt hierover meer informatie op de website van de Kiesraad en kunnen de gemeenten zich inschrijven voor een bijeenkomst.

Helpdeskfunctie

Er wordt een helpdeskfunctie ingericht waar alle gemeenten gebruik van kunnen maken. Vragen over het installeren en het gebruik van de software kunnen hier telefonisch en per mail worden gesteld. De helpdeskfunctie zal operationeel zijn op het moment dat de gemeenten het MTP ontvangen (begin april). De kosten voor de inrichting van de helpdesk neemt de Kiesraad voor zijn rekening; de kosten voor het inroepen van de helpdesk zijn voor de gemeente en bedragen per verkiezing 250 euro. Dit bedrag is ongeacht de grootte van de gemeente en ongeacht het aantal keer dat er een beroep gedaan wordt op de helpdesk. Naast ondersteuning van de heldesk per telefoon of per mail, kan er ook fysieke hulp ter plaatse worden ingeroepen. De kosten hiervan zijn niet inbegrepen in het bedrag van 250 euro en vormen dus eventuele extra kosten voor de gemeente. Meer informatie over de helpdeskfunctie zal worden gegeven bij de verzending van het MTP.

Gebruikershandleiding en tutorial

Naast de regionale bijeenkomsten en de helpdeskfunctie zijn half april een uitgebreide gebruikershandleiding en een geanimeerde online tutorial beschikbaar.

Technische eisen

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft vorig jaar eisen gesteld aan deze verkiezingssoftware. De software moet bijvoorbeeld open source zijn en er gelden beveiligingseisen. Dit brengt uiteraard ook eisen met zich mee voor de pc's en de netwerkomgeving van de gemeenten. Welke eisen gelden er?
Het programma dat de gemeenten in de tweede helft van mei ontvangen, programma 4, kan gedraaid worden op Windows, Linux en Mac. Meer specifieke informatie vindt u hieronder. Verder geldt dat programma 4 op eeen computer staat die als "server" fungeert en wordt gebruikt via "browsers" op pc's die daarmee gekoppeld zijn. De eisen die gelden voor de "server" (zie hieronder) zijn afhankelijk van het aantal pc's dat de gemeente gaat gebruiken om de stemtotalen op de dag van de stemming in te voeren.
Het is de bedoeling dat de server, de werkstations en een printer, draaien in een stand-alone netwerk. Dit heeft te maken met de eerder genoemde beveiliging.
Het eerste niveau waarop de stemtotalen in programma 4 worden ingevoerd, is op het niveau van de gemeente (en dus niet al bij ieder stembureau afzonderlijk). Het overbrengen van de stemtotalen van gemeenten naar het hoofdstembureau (en van het hoofdstembureau naar het centraal stembureau) gebeurt, tegelijk met het overbrengen van de desbetreffende processen-verbaal, op USB-stick of cd-rom. Uiteraard zal hieraan tijdens de regionale bijeenkomsten ook de nodige aandacht worden besteed.

Aanvullende software

Naast OSV bieden andere leveranciers (voor zover bij de Kiesraad bekend: Centric, Procura/ISS en Sdu/Elektor) aanvullende software aan gemeenten aan. Deze aanvullende software ondersteunt het logistieke proces in de gemeente (stemdistrictindeling) en een module om de uitslag te presenteren. Het is mogelijk om de gegevens van OSV en deze aanvullende software uit te wisselen. Met de leverancier van OSV is inmiddels afgesproken dat deze uitwisseling ook op de avond van de stemming mogelijk moet zijn om de voorlopige uitslagen op partijniveau te kunnen presenteren.

Wat kan/doet OSV?

OSV bestaat uit vijf programma's en voorziet in de mogelijkheid om de volgende documenten op te stellen en uit te draaien:
• bij de kandidaatstelling behorende modellen H 1, H 3-1, H 3-2, H 4, H 9, I 9, I 10 en Y 13, inclusief verzuimbrieven en processen-verbaal I 1, I 4, I 12-1, I 12-2;
• bij de vaststelling van de uitslag de modellen en processen-verbaal N 11, O 3, P 22-1 en P 22-2 en de benoemingsbrieven.

Vereisten voor de server:

Processor
• Windows/Linux:
Intel Core 2 Duo / Quad 2 GHz of
AMD Athlon 64x2 / Opteron - Duo / Quad 2 GHz
• Mac OS X:
Intel Core 2 Duo 2 GHz of hoger
• Geheugen:
Bij 10 gebruikers of minder: minimaal 2 GB RAM intern geheugen
Bij meer dan 10 gebruikers: 4 GB RAM (voor efficiënt gebruik van 4 GB is een 64bit besturingssysteem vereist)
• Schijf: 50 GB; 2 x 72 GB RAID-1 aanbevolen

Besturingssysteem

• Windows:
Windows XP Professional, 2003 Server of Vista Business
• Linux:
SuSE Linux Enterprise Server 9 of hoger,
Red Hat Enterprise Linux 4 of hoger,
CentOS 4 of hoger,
Ubuntu 8.0.4 LTE
• Mac OS X:
10.5 (Universal, Carbon, Java for Mac OS X 10.5 Update 1) of hoger

Vereisten voor de client:

Processor
• Windows/Linux:
Intel Pentium III 800 MHz, Pentium 4 of hoger aanbevolen;
AMD Athlon XP 1500+, Athlon 64 aanbevolen
• Mac OS X:
G4, G5, Intel Core/Core 2

Intern geheugen

minimaal 512 MB
Applicatie neemt geen extra schrijfruimte in beslag

Browser

Internet Explorer 6 of hoger,
Firefox (alle versies),
Opera 9 of hoger,
Safari 3 of hoger

Nog vragen?

Neem dan contact op met het Informatiepunt Verkiezingen op telefoonnummer 070- 426 6266 of via kiesraad@kiesraad.nl.
Naast informatie via de website zal er de komende periode ook op andere manieren gecommuniceerd gaan worden met de gemeentelijke gebruikers. Ook hiervoor is het eerder genoemde emailadres van de contactpersoon van belang.